فروشگاه برق صنعتی کوشان الکترونیک

هر آنچه باید از چاپ هلیو و فلکسو بدانید

چاپ هلیو و فلکسو دو نوع رایج و کاربردی در صنعت چاپ هستند در این مطلب به معرفی این دو میپردازیم و کاربردها و مزایای استفاده از هر کدام را مورد بررسی قرار میدهیم.

امروزه دستگاه های چاپ و بسته بندی اعم از دستگاه های فلکسو و هلیو استفاده های زیادی در صنعت چاپ و بسته بندی دارند. این دستگاه ها با افزایش کیفیت محصول نهایی و امکان چاپ بر روی متریال مختلف نظیر نایلون، نایلکس، کارتن، لیبل و … با استقبال صاحبان کارخانجات چاپی روبرو شده اند.

مجموعه کیونیکس که تجربه چندین همکاری موفق با کارخانجات فعال در صنعت چاپ را در رزومه خود دارد به صورت تخصصی و متمرکز بر روی این دستگاه ها کار میکند و آماده همکاری و عقد قرار داد برای نصب، راه اندازی، تعمیر و بازرسی های دوره ای دستگاه های چاپی می­باشد.
این بازررسی های دوره ای باعث بالا رفتن دقت و سرعت ماشین آلات، پایین آمدن ضایعات ماشین ها و نیز کاهش هزینه ها در دراز مدت میشود.

چاپ فلکسو: چاپ فلکسو که از سال 1997 اختراع شده است و در آن از کلیشه های ژلاتینی استفاده میشود که حول غلطک دوّار پیچیده شده اند و با استفاده از جوهر های سریع خشک شونده و یا تنظیم گرما برای آماده سازی جوهر استفاده می­شود

دستگاه فلکسو امکان چاپ بر روی طیف وسیعی از بسترهای چاپی را فراهم میکند و یکی از پرسودترین فرآیندهای چاپی است.

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم چاپ فلکسو:

۱. رول باز کن

متریالی که قرار است چاپ شود بر روی رول باز کن نصب می­شود

۲. چاپ

شامل سه قسمت مرکب رسانی، سیلندر پلیت و سیلندر چاپ

۳. خشک کن

در این قسمت هوای گرم فشرده باعث خشک شدن رنگ ها می شود و بعد از خشک کن حرارتی، لفاف به واحد خنک کننده انتقال می یابد تا دمای لفاف به حالت اولیه برگردد.

۴. رول جمع کن

در نهایت و پس از طی مراحل بالا لفاف برای جمع شدن به این واحد هدایت شده و به شیوه های مختلف، رول جمع می شود.

 

انواع ماشین چاپ فلکسو

فلکسو سیلندر مرکزی Cylinder Central Impression

این نوع ماشین از گرانترین ماشین های چاپ محسوب می شود. به دلیل حرکت لفاف بسته بندی به دور یک سیلندر مرکزی و چاپ رنگ های مختلف با کمترین جا به جایی از دقت بالیی برخوردار است
در واقع کارهای دقیق چاپی که باید با فلکسو چاپ شوند و مساله رنگ و ترکیبات رنگی در آن ها اهمیت دارد بهتر است با فلکسو سیلندر مرکزی انجام شوند. در این نوع ماشین سیلندر چاپ یا سیلندر فشار(بستر لفاف رول) یکی است.

برای این که بتوانیم روی لفـاف های فلکسو چاپ با رجیستر داشته باشیم ارتقا داده شده اند و متریال روی سیلندر بزرگ چاپ می خوابد و سرتاسرهمۀ پروسۀ چاپ را می پوشاند بدین وسیله به بزرگترین ثبات موقعیتی ممکن دسـت می یابد.

فلکسو ایستاده Stack

در این سیستم چاپ فلکسو، لفاف از سیلندرهای چاپ متعدد عبور می کند. در واقع هر رنگ یک سیلندر چاپ یا همان بستر لفاف جداگانه دارد. این مدل چاپ به دلیل دقت رجیـستر کردن ضعیف آن (حدود ۰/۲ میلی متر در طول رجیستر کردن) فقط برای کارهای چاپی ساده استفاده می شود. برای مثال به عنوان برج های چاپی برای تولید کیف. یک مزیت این مدل که نسبت به سیلندر چاپ مرکزی دارد این است که با هدایت وب مناسبی که دارد می تواند روی دو طرف چاپ کند.

فلکسو خطی InLine

دراین مدل ماشین برج های چاپ دریک ردیف مرتب می شوند. و به متریال معمولا بین برج های چــاپ به منظور آنکه خشک کن ها را معـادل زمان خشک شدن تطبیق دهد، می چرخد. برج های این مدل ماشین فـلکسوگرافی قابل تعویض هستند و همینطور می توانند برای ساختار سیستم چاپ هیبرید با برج های چاپ افست یا گراور ترکیب شوند.

ماشین چاپ سیلندر مرکزی از دقت بالایی برخوردار است، بعد از آن ایستاده و در آخر فلکسو خطی.

هلیوگراور طریقه ای است که در حال پیشرفت کامل است. در حال حاضر در ایران ماشینهای پیشرفته ای در حال کار است که با سیستمهای کنترل انطباق که همان میزان کردن رنگها بر روی هم میباشد، سیستم کنترل غلظت مرکب بر روی آنها نصب شده که میتواند حداکثر تا سرعت ۲۵۰ متر در دقیقه کار کند.

سیستم چاپ هلیوگراور

سیستم چاپ هلیوگراور و یا چاپ گود یکی از بهترین سیستم های چاپ در دنیا محسوب میشود. هلیوگراور (چاپ گود) عبارت است از: سیلندرهایی که طرح مورد نظر بر روی آن به وسیله ماشینهای لیزری یا بوسیله شیمیایی به صورت گود ساخته میشود. در عمل چاپ حفره ها و گودی های روی سیلندر پر از مرکب میگردد و سطح سیلندر به وسیله تیغه دکتر بلید پاک و بعداً عمل چاپ انجام میشود.
آماده سازی چاپ گود که تکامل همان کنده کاری روی فلز است امروزه بسیار پیشرفت کرده است. شاید مؤثرترین پیشرفت های تکنولوژی پیش از چاپ در روش چاپ هلیوگراور به وقوع پیوسته باشد. چون امروزه مجموع اسکنر و کامپیوتر، اطالعات مربوط به تفکیک رنگی و صفحه لی آوت شده، توسط لیزر روی سیلندر کپی میشود و سیلندر رنگهای مختلف، بدون کمترین خطا از این طریق ساخته میشود.

 

اجزای متشکله یک واحد ماشین هلیوگراور عبارت است :

  • آماده سازی سیلندر
  • مرکبدان
  • تیغه دکتر بلید یا راکل
  • سیلندر فشار
  • فن های خشک کننده مرکب
  • سیستم رول بازکن و رول جمع کن

چاپ هلیو گراور بیشتر برای چه کارهای استفاده می شود؟

این روش چاپی بیشتر برای چاپ کارهای تیراژ بالا و انواع محصولات چاپ بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • چاپ کاتالوگ و مجله
  • انواع بسته بندی های انعطاف پذیر و از جمله بسته بندی انواع شیرینی و شکلات
  • جعبه های مقوایی، کارتن های نگهداری مایعات و پاکت های سیگار
  • تمبرهای پستی
  • پوشش های زینتی ( مثل کاغذ دیواری و روکش های طرح چوب )

مزیت اصلی چاپ هلیو :

  • در صورت استفاده از سطوح مناسب، رنگ ها را با کیفیت بسیار خوبی می توان بازسازی کرد.
  • در طول روند تولید میزان باطله کم و کیفیت چاپی ثابت است.
  • در سیستم مرکب رسانی می توان از مایعات نیمه فرار استفاده کرد که برای چاپ بر روی انواع متریال مناسب بوده و بدون صرف انرژی زیادی خشک می شوند.
  • می توان طرح های تکراری را پشت سرهم تکرار و چاپ کرد.
  • سرعت تولید بالا است.

 

اتوماسیون Automation

با بررسی نمودارهای پیشرفت صنایع مختلف و مطالعه­ی نمونه­های موفق در هر یک از این صنایع به این نتیجه میرسیم که یکی از مهم­ترین عوامل مشترک همه­ی آن­ها اتوماسیون است. پیشرفت روزافزون تکنولوژی و نیاز به تولید محصولات بیشتر باعث گسترش هرچه بیشتر اتوماسیون شده­است.

مهندسین شرکت کیونیکس با اشراف کامل به بازار اتوماسیون در داخل و خارج از کشور، آشنایی با انواع خط تولید و دستگاه­های به­روز دنیا و آشنایی با متغیرهای بازار با قرار دادن افراد متخصص در حوزه­ی کاری شما و مدیریت زمان و هزینه، مشاوره دقیقی را ارائه می­کند و در تمام مراحل اتوماسیون از طراحی و تولید تا نصب و نگهداری در کنار کارخانجات صنعتی و صاحبان خطوط تولید به فعالیت می­پردازد.

مراحل اجرای اتوماسیون خط تولید

  • تحقیق و بررسی نیاز واحدهای صنعتی
  • طراحی
  • شبیه سازی
  • ساخت
  • جابجایی و نصب
  • آموزش اوپراتورها
  • بازدید دوره­ای از خطوط

 

تعریف اتوماسیون

می­توان اتوماسیون را انجام امور صنعتی با کمترین نیروی کار انسانی و با تکیه بر هوش مصنوعی تعریف کرد. رشد صنعت بعد از انقلاب صنعتی پیشرفت چشم­گیری داشت و اتوماسیون زمانی آغاز شد که سیستم­های هیدرولیک و نیوماتیک با هدف افزایش تولید محصولات و کاهش هزینه ها وارد کارخانه­­ها شدند.

نخستین بار شرکت فورد از یک خط تولید نیمه اتوماتیک برای تولید ماشین­ های خود استفاده کرد و افزایش چشم­گیر در تولید و کیفیت بالای محصولات فورد باعث ترغیب دیگر کشورها نظیر ژاپن و کارخانه­ های صنعتی دیگر به اتوماتیک سازی شد و پس از گذشت مدت کوتاهی اتوماسیون وارد دنیای صنعت شد و اتوماسیون صنعتی به عنوان علمی کاربردی جای خودش را در کنار دیگر شاخه­ های علم صنعت به­ دست آورد.

مزایای اتوماسیون

کاهش هزینه­ های جانی و مالی کارخانجات صنعتی

افزایش دقت تولید

افزایش کیفیت محصول نهایی

کنترل فرآیندها با استفاده از کنترل پنل­ ها

کاهش نیاز به نیروی متخصص

فراهم کردن امکان دورکاری و نظارت بهتر بر عملکرد نیروی انسانی

کاهش ضایعات تولیدی

اجزای سیستم اتوماسیون

اجزای ورودی

اجزای کنترلی

اجزای خروجی

 

انواع اتوماسیون

اتوماسیون سخت یا ثابت: خط تولید تکرار پذیر برای تولید یک محصول

اتوماسیون قابل برنامه ریزی: امکان تغییر در طبقه خاصی از محصولات و یا قسمتی از عملیات مونتاژ یا پردازش، تغییر و تنظیم مجدد اتوماسیون دشوار و نیازمند طی کردن عملیات اصلاحی طولانی است

اتوماسیون نرم: امکان تولید چندین محصول با رده­های مختلف، تغییرات در این سیستم از طریق برنامه­نویسی و دستوراتی در قالب کد انجام می­شود

Email
WhatsApp
Telegram

اشتراک این مطلب برای دوستان خود

دسترسی سریع به فروشگاه